In de avond (na 17.00 uur), nacht, tijdens het weekend en tijdens feestdagen is de praktijk gesloten.

Voor spoedgevallen kunt u bellen met de huisartsenpost op telefoonnummer:

088 588 0 588

Voor levensbedreigende zaken belt u direct: 112

Houd bij het maken van een afspraak uw verzekeringsgegevens bij de hand.

Adres Centrale Huisartsen Post Almelo (CHPA)

Zilvermeeuw 1

7609 PP Almelo

De CHPA en de Spoedpost vindt u aan de achterkant van ZGT Almelo, ingang Soeteman.

Vanaf de Weezebeeksingel volgt u de borden ‘Spoedpost’.

Wat neemt u mee als u naar de CHPA gaat?

  • Een geldig identiteitsbewijs (bijv. rijbewijs)
  • Een zorgpas of polis van uw zorgverzekering
  • Een actueel medicatieoverzicht

Werkwijze CHPA

Eerst even bellen
Medische klachten houden zich niet aan kantoortijden. Daarom is er de Centrale Huisartsenpost, zodat u in het geval van spoed ook buiten kantooruren, in de avond en de nacht, in het weekend en tijdens feestdagen terecht kan. Belt u dan wel van tevoren met 088 588 0 588 voor het maken van een afspraak. Natuurlijk nemen onze gespecialiseerde doktersassistenten aan de telefoon, uw klachten met u door. Samen kunt u ook beslissen om de volgende dag uw eigen huisarts te contacten. Dat is vaak toch het fijnst en als er geen spoed is ook beter.

Maak altijd een afspraak
Zonder afspraak naar de spoedpost komen kan leiden tot een lange wachttijd. Komt u toch zonder afspraak? Dan stelt de doktersassistente u een aantal vragen. Dit gebeurt om de vraag helder te krijgen en te bepalen wie u het beste kan helpen. Daarna gaat de normale afspraakprocedure in werking; u krijgt een afspraak met de doktersassistente of de huisarts.

Houd bij het telefoongesprek uw verzekeringspapieren en medicijngebruik bij de hand.

Spoedeisende hulp
Op de Spoedpost bevindt zich ook de Spoedeisende Hulp (SEH). Indien nodig verwijst de CHPA u door naar deze afdeling. Ook kan, mocht dit direct nodig zijn, hier bloed worden geprikt of kunnen er röntgenfoto’s worden gemaakt.

Vragen over uw klachten
Net als bij uw eigen huisarts belt u ons dus eerst. U krijgt een bandje te horen met algemene informatie. De doktersassistente stelt verschillende vragen over uw klachten. Daarom is het verstandig om (indien mogelijk) zelf met ons te bellen. Word niet boos als we veel doorvragen. Dat doen we om zo goed mogelijk te bepalen wat we het beste voor u kunnen doen. Dingen die we zullen vragen zijn bijvoorbeeld:

  • Wat is uw klacht?
  • Sinds wanneer heeft u er last van en wat voor last is het?
  • Waarin uit zich de klacht?
  • Welke medicijnen gebruikt u?

In de meeste gevallen helpt de doktersassistente u direct verder. De huisarts op de post controleert natuurlijk nog wel de gegeven adviezen. Zo nodig belt die u terug voor een uitgebreid advies. Eventueel wordt vervolgens een afspraak ingepland voor het spreekuur op de Spoedpost.

Direct hulp nodig?
Als directe hulp nodig is en u vanwege de medische situatie niet naar ons kunt komen, komt de arts zo snel mogelijk naar u toe. Hiervoor beschikt de CHPA over twee goed uitgeruste auto’s, die in geval van nood snel bij u kunnen zijn. Bij levensbedreigende situaties hebben we bovendien een directe telefoonlijn met de ambulancedienst.

Goed om te weten

De CHPA neemt de telefoongesprekken op en bewaart deze 2 jaar. Deze telefoongesprekken worden gebruikt voor afhandeling van klachten of een calamiteit. Ook kunnen de gesprekken gebruikt worden voor trainingsdoeleinden. De gesprekken zijn geen onderdeel van uw medisch dossier.